torsdag 23 februari 2012

E - lärande lokalt och globalt

Vilket ansvar har lärosätet/läraren för att se till att kursen/utbildningen genomförs på ett sådant sätt att den medger att en stor grupp studenter kan använda sig av de kommunikationskanaler och medier som är avsedda för kursen. Hur har situationen förändrats sedan Bates 2005 publicerade den andra upplagan av ”Technology, e-learning and distance education”? Varför verkar numera distansutbildning vara liktydigt med nätbaserat lärmiljö? 


Jaldemark (2008a) visar att distansutbildning under 1990-talet inte använde sig i någon högre grad av datorer som verktyg för kommunikation trots att datorer varit en del av distansutbildning sedan 1970-talet. Jaldemark menar att den diskussion som handlade om distansutbildning kom att uppehålla sig vid vilka verktyg som skulle kunna tänkas stödja studenterna gemensamma arbete. Där exempelvis Garrison menade att distansutbildning riskerade att bli "en privat och enskild erfarenhet" Jaldemark (2008a).


Under den utveckling som ägt rum inom distansutbildning sedan 1990-talet har datorn kommit att spela en viktig roll. Enligt Jaldemark har datoriseringen av distansutbildning bidragit till att bryta upp gränserna mellan distans och utbildning som utgår från fysiska möten. Kanske är det inte längre viktigt att upprätthålla skillnaden mellan distans och traditionella campus-utbildningar menar Jaldemark och stödjer sig på Tait och Mills. De verktyg som tidigare användes i distansutbildning har numera också tagits i bruk inom de utbildningar som pågår på campus. Den tekniska utveckling som ägt rum när det gäller möjligheter till kommunikation och deltagande har påverkat var utbildningen ägt rum så att de lokala studiecentren inte längre är lika viktiga. Det som är avgörande är tillgången till teknik och verkty.    

4 kommentarer:

  1. Har funderat i samma banor som du. Kommer inte ihåg i vilken bok jag läst det men det gav mig funderingen på var gränsen går mellan campus-, nätbaserad-, och distansutbildning går. Nätbaserad och distans är ju som du skriver, i stort sett samma sak idag då gränserna redan suddats ut. Men var går gränsen mellan campus och nätbaserad utbildning, är skillnaden på väg att bli genomginlig?
    Vad flitig du har varit Elisabeth, det var flera intressanta inlägg!
    Emma

    SvaraRadera
  2. Jag tror att du tänker på Jaldemarks artikel "Changes within the practice of higher education" där han diskuterar om det är viktigt eller ens intressant att hålla på uppdelningen mellan distans- och traditionella utbildningar. Jag tycker personligen att det är skillnad på när jag kom tillbaka till att läsa på universitetet 2004 efter att ha varit föräldraledig och nu 2012. På de högre lärosätena går det ändå fort med den digitala tekniken. Men jag ser ju att elever i de högre stadierna i grundskolan är väldigt knutna till sina mobiler. Det borde man utnyttja i undervisningen. De är ju ändå en generation som är uppvuxna med den digitala tekniken. Varför syns det inte mer i själva skolans arbetssätt?

    SvaraRadera
  3. Ja men inte bara i de högre åldrarna, barn inom förskolan kan surfa på mobiler. Helt underbart! Här om dagen kom en av mina 5 åringar och berättade att han varit hos tandläkaren och hade fått en groda. Han försökte förklara hur den såg ut, Dagen efter kommer han med sin mobil och har tagit kort på den för att visa mig. I Like!!!!!

    SvaraRadera
  4. Jag tänker att det kanske är intressant att ta i beräkningen förväntningar på omedelbarhet som kommande och kanske även nuvarande studenter har. Jag tänker på "Generation Y" och deras lite raljerat beskrivna självcentrerade "se mig, se mig NU"-mentalitet. Varför passa en tid för en föreläsning om man kan ta del av den online när det passar en själv. Redan nu kan man se det i mediekonsumtionsmönster. Varför titta efter tablå när man kan titta på Play-kanaler. Den bästa spellistan gör man ju själv så varför lyssna på radio.

    Telefonens plats i undervisningen framöver är absolut intressant. Vi använder den delvis på gymnasiet framförallt i kontakten med föräldrarna. Är en elev frånvarande går det t ex ett sms till förälder/vårdnadshavare. Idrottslärarna kan be en eleverna fotografera prislappen på kassler på en viss Ica-butik som bevis på att de faktiskt har promenerat 5km. Det är nog ännu lite för tidigt för att använda den fulla potentialen av smartphones. Det är naturligtvis en ekonomisk fråga, man kan inte utgå ifrån att alla elever har en även om det nästan är så.

    SvaraRadera