Redan under lärarutbildningen fick
jag ta del av Roger Säljö. Då var jag mest inställd på att det vi skulle läsa
på något sätt borde vara relevant på ett tydligt sätt för det kommande
läraryrket. Min upplevelse av Säljös text var att den var intressant men att
jag inte kunde se hur den skulle hjälpa mig i min kommande lärarverksamhet. Det
kändes som att Säljö utvecklade teorier och tankar om sådant som då kändes lite
svårt att sätta i relation på ett konkret sätt till didaktik och metodik.
Jag vill på intet sätt påstå att jag har blivit klokare men nu ser jag
att Säljö lyfter frågan om lärande ur skolans kontext och gör den till något
större än vad en lärare ska göra i sin profession. Nu tänker jag att det är
intressant när Säljö redogör för olika forskare som försöker utveckla teorier
om hur förmågan att kommunicera har utvecklats hos människan som art. Då
handlar lärandet och förmågan att använda olika redskap som hjälpmedel för att
utveckla möjligheten att överföra den förvärvande kunskapen till nästa
generation eller lärande till att beskriva något specifikt hos människan.
Att åter få lov ta del av i det här fallet förhistoriska
utvecklingsförlopp, i form av de första enkla möjligheterna att kommunicera, som
sedan leder fram till att människan blir en berättande varelse, ger mig
möjlighet att se på min egen kunskap på ett nytt sätt.
Säljö betonar att man inte ska se lärande och undervisning som samma sak. Därmed lyfter han frågan om
kunskapsutveckling till en annan nivå. Under lärarutbildningen var det ibland
svårt att få en överblick av stoffet vi skulle ta till oss. Jag saknade ibland
en möjlighet att kunna reflektera om vad kunskap var som inte endast var knutet
till en skolkontext samtidigt som vi – jag som studenter helst ville läsa
sådant som skulle vara nyttigt utifrån skolans praktiska arbete. Nu kanske det
finns möjlighet att reflektera över kunskap, lärande och samtidigt behålla den
praktiska anknytningen till skolan.
Det är som du skriver Elisabeth, att anknyta till vår verklighet och verksamhet samtidigt som vi får reflektera över kunskap och lärande. Fokus sätts tydligare på kunskap och lärande idag för min egen del. Debatten i skolan idag hamnar mer på lärandet och kunskapssyn än på lektionsplaneringar enligt min uppfattning.
SvaraRadera