onsdag 1 februari 2012

Reflektion till introduktion av ’nätbaserat lärande’

Redan under lärarutbildningen fick jag ta del av Roger Säljö. Då var jag mest inställd på att det vi skulle läsa på något sätt borde vara relevant på ett tydligt sätt för det kommande läraryrket. Min upplevelse av Säljös text var att den var intressant men att jag inte kunde se hur den skulle hjälpa mig i min kommande lärarverksamhet. Det kändes som att Säljö utvecklade teorier och tankar om sådant som då kändes lite svårt att sätta i relation på ett konkret sätt till didaktik och metodik.
    Jag vill på intet sätt påstå att jag har blivit klokare men nu ser jag att Säljö lyfter frågan om lärande ur skolans kontext och gör den till något större än vad en lärare ska göra i sin profession. Nu tänker jag att det är intressant när Säljö redogör för olika forskare som försöker utveckla teorier om hur förmågan att kommunicera har utvecklats hos människan som art. Då handlar lärandet och förmågan att använda olika redskap som hjälpmedel för att utveckla möjligheten att överföra den förvärvande kunskapen till nästa generation eller lärande till att beskriva något specifikt hos människan.
    Att åter få lov ta del av i det här fallet förhistoriska utvecklingsförlopp, i form av de första enkla möjligheterna att kommunicera, som sedan leder fram till att människan blir en berättande varelse, ger mig möjlighet att se på min egen kunskap på ett nytt sätt.
Säljö betonar att man inte ska se lärande och undervisning som samma sak. Därmed lyfter han frågan om kunskapsutveckling till en annan nivå. Under lärarutbildningen var det ibland svårt att få en överblick av stoffet vi skulle ta till oss. Jag saknade ibland en möjlighet att kunna reflektera om vad kunskap var som inte endast var knutet till en skolkontext samtidigt som vi – jag som studenter helst ville läsa sådant som skulle vara nyttigt utifrån skolans praktiska arbete. Nu kanske det finns möjlighet att reflektera över kunskap, lärande och samtidigt behålla den praktiska anknytningen till skolan.      

1 kommentar:

  1. Det är som du skriver Elisabeth, att anknyta till vår verklighet och verksamhet samtidigt som vi får reflektera över kunskap och lärande. Fokus sätts tydligare på kunskap och lärande idag för min egen del. Debatten i skolan idag hamnar mer på lärandet och kunskapssyn än på lektionsplaneringar enligt min uppfattning.

    SvaraRadera