torsdag 16 februari 2012

Skiss för utvecklingsarbete


Inledning

Utifrån ett sociokulturellt perspektiv skapas kunskap i ett samspel mellan olika lärande/studenter (Jaldemark 2008). Utifrån det perspektivet blir det intressant att undersöka vilken sorts samtal och kommunikation som ger möjlighet till lärande. Läraren har en nyckelroll i vilka möjliga former för samtal som erbjuds. Hur olika lösningar för dialog påverkar studenternas engagemang diskuteras av Comey och Stephensson. Dialogen mellan studenterna påverkas enligt dem om läraren styr de möjligheter att föra ett samtal inom de digitala verktyg som erbjuds studenten. Comey och Stephen visar på olika möjliga lösningar där studenten respektive läraren har kontroll över kommunikationsformerna (Comey, Stephensson 2001).
   
Inom pedagogisk utbildning och annan högre utbildning har det blivit allt vanligare att undervisningsformen består av distansstudier. Studierna bedrivs delvis via digitala medier och med inslag av fysiska träffar. Detta ställer krav på fungerande verktyg för att studenterna ska kunna utveckla sin kunskap. För att kunna genomföra kurserna ska studenterna använda Learning Management Systems (LMS) eller på svenska lärplattform. Exempel på lärplattformar kan vara Web CT, First Class eller som tidigare Marratech (Jaldemark 2008). Inom lärplattformen kan läraren erbjuda olika verktyg för att studenterna ska klara av att utföra de uppgifter som kursen erbjuder. Läraren utövar därmed kontroll över vilka verktyg som erbjuds studenterna vilket i slutändan också påverkar studenternas resultat. Pallott och Pratt diskuterar hur läraren måste välja att utgå från de olika behov av digital undervisningsteknik som kursen kräver (Palloff, Pratt 2005).

En aspekt av maktförhållandet är att läraren kan läsa den kommunikation som pågår mellan studenterna i kursen. Det är önskvärt eftersom dialogen kan ligga till grund för bedömning av kursen. Ett problem kan vara att en del av kommunikationen skulle behöva vara synlig endast av de studenter som deltar i den. Skulle det då vara möjligt att bygga in en sådan lösning i de lärplattformar som läraren erbjuder i kursen. Kan det finnas behov av en mer privat diskussionsarena för studenterna? Då skulle man kunna skilja mellan en formell och en ickeformell mer privat nätdiskussion.       

Pedagogisk praktik

Min valda pedagogiska praktik skulle därmed utgöras av att ta ställning till de olika lösningar av organisering av verktyg för kommunikation för högre utbildning som kan komma ifråga för användning. Min personliga erfarenhet av deltagande i lärarutbildning och pågående studentmentorskap får utgöra en personlig referensram.  

Syfte

Syftet med detta utvecklingsarbete är att diskutera olika förutsättningar för dialog och samspel mellan studenter och studenter och lärare i lärplattformar särskilt utifrån aspekter av makt och kontroll med avseende på att relationen mellan lärare och student är ojämlik.

8 kommentarer:

  1. Verkar intressant det du tänker skriva om. Det jag kan tycka är att du ska snäva ner ditt syfte lite. Kanske formulera det utifrån en av de två berörda, student eller lärare. tror du det skulle kunna gå?

    SvaraRadera
  2. Jag vet att jag nog måste arbeta en hel del med att ro detta i land.

    Måste fundera på hur det ska bli genomförbart.

    SvaraRadera
  3. Jag tror det är mycket bra tankar, men att det kan vara lite stort för de få sidor vi ska skriva. Upplever själv lite lätt panik nu för att få till detta.

    SvaraRadera
  4. Vilken välformulerad inledning!

    Jag tror precis som Elisabeth att ditt syfte är för brett. Det skulle vara intressant med en studie av en specifik situation i din egen praktik eller om du koncentrerar dig på en ena parten i dialogen.

    SvaraRadera
  5. Jag tror precis som Anna menar jag förstås.

    SvaraRadera
  6. Hej Elisabeth!


    "Syftet med detta utvecklingsarbete är att diskutera olika förutsättningar för dialog och samspel mellan studenter och studenter och lärare i lärplattformar särskilt utifrån aspekter av makt och kontroll med avseende på att relationen mellan lärare och student är ojämlik"

    Om du vill avgränsa dig så ta bort "särskilt" och fokusera bara på makt och kontroll.
    Prova hur det känns att flytta "med avseende på att relationen mellan lärare och student är ojämlik" till din inledning. Här kan du motivera meningen med referenser. Det bör ju inte vara några problem. Flera författare nämner detta.

    En fråga: Om jag vill att kommunikation ska vara bara mellan mig och någon annan då använder jag bara mailfunktionen i LMS? Eller hur? Och om jag vill kommunicera med flera så CCar jag bara till de andra i gruppen samtidigt? Även om du hittar studier som pekar på ett behov hos studenter att chatta i realtid utan att läraren ser detta så finns det en mängd olika gratisprogram för detta. Bla Google Hangout.

    Jag tycker att du självklart kan ta upp det här exemplet i din uppsats, men om det inte finns bra backup så skulle jag tveka på att fokusera allt för mkt på det om jag skulle skriva samma uppsats.

    "förutsättningar för dialog" är i övrigt ett område som kammar hem en stor del av kurslitteraturen så jag tycker du har gjort ett klokt val av ämne. när du väljer ett ämne som hamnar mitt i kurslitteraturen (snarare än i periferin) så hamnar du också mitt i ett samtal, och det gör att du kan lättare kan ställa författarna mot varandra (bra för synteser, motsättningar OCH min personliga favorit: två ståndpunkter som vid en första läsning ser ut att vara raka motsatser men sen visar sig bygga på en och samma underliggande princip)

    Som med Anna så bollar jag gärna mer kring det här om du vill.

    Ha det!
    Johan

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din respons. Menar du att jag ska överge mitt syfte och lyfta utvecklingsprojektet till att handla om dialog och makt utifrån ett mer övergripande perspektiv?

      Elisabeth

      Radera